’t Schipke aan de Nete trekt de kaart van lokale en seizoensgebonden producten

  • Story-tSchipke
’t Schipke aan de Nete trekt de kaart van lokale en seizoensgebonden producten2019-06-21T12:09:07+00:00

Project Description

Voor Jochem Van Reeth, zaakvoerder van ’t Schipke aan de Nete, is het concept van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen veel duidelijker geworden. “Het was een verrassing voor mij dat MVO over zoveel verschillende dingen gaat. Vroeger kon ik 5 dingen opnoemen als ik aan MVO dacht, nu zijn dat er wel 70. Je merkt dat duurzaamheid de laatste jaren echt is gaan leven bij de mensen. Ik wil als ondernemer dan ook tegemoet komen aan die vraag van de klant. Dat wil zeggen dat ik veel moet bijleren. Het was een eye-opener voor mij dat veel van wat we al doen eigenlijk MVO is. Ik heb geleerd dat we dat meer naar buiten mogen brengen, want de klant vindt dit steeds belangrijker.”

Een jaar lang ging een groep horeca ondernemers uit heel Vlaanderen aan de slag om de duurzaamheid van hun zaak onder de loep te nemen én te verbeteren. Dit verhaal gaat over het traject dat Restaurant ’t Schipke aan de Nete in Herenthout aflegde tijdens het pilootproject ‘Grensverleggend Ondernemen’.

Communicatie naar klanten toe over wat je allemaal doet op vlak van MVO was een belangrijk aspect van dit project. Hoe pak jij dat aan in ’t Schipke aan de Nete?

“Het project bracht dingen naar boven die ik al deed op vlak van MVO, en gaf me nieuwe ideeën om mee aan de slag te gaan. Zo zal er op onze nieuwe menukaart een rubriekje over duurzaamheid staan. Wat wij belangrijk vinden, waar we op willen inzetten, waarom we bepaalde keuzes maken,… Ook online krijgt dit aspect meer en meer aandacht bij ons. Via Facebook, onze nieuwsbrief en website. Ook willen we starten met Instagram. Vroeger kregen vooral een ouder publiek over de vloer, maar dat is de laatste jaren aan het veranderen. Jongeren zoeken meer en meer de natuur op en komen zo ook bij ons terecht. Als we hen willen bereiken moeten we ook online aanwezig zijn.

Via ons reservatiesysteem kunnen mensen een publieke review geven, en ons ook een persoonlijk bericht nalaten. Elke week overlopen we de feedback die we gekregen hebben even met het team. We vinden het belangrijk om naar onze klanten te luisteren, en er dan ook echt iets mee te doen. Zo kunnen er soms goede ideeën komen over duurzaamheid. Het moet natuurlijk wel haalbaar zijn. Maar door te luisteren naar de klant kan je ook meteen inspelen op hun noden en wensen.”

Aan welke actiepunten heb je gewerkt tijdens dit project?

“We hebben onze menukaart aangepast in functie van duurzaamheid en zullen dit ook meer in the picture zetten. Dit voorjaar zullen we de nieuwe menukaart lanceren. We zetten vooral in op streekgebonden en seizoensgebonden producten. Het zijn zaken die we al deden, maar nu extra in de kijker zetten. Zoals ons rundsvlees, waar we voor samenwerken met lokale boeren uit de regio. Voor ons geen steak uit Argentinië die er heel wat kilometers op heeft zitten. Ook voor groenten en fruit werken we samen met lokale boeren voor bepaalde producten. We letten er ook op wat er in het seizoen is, zoals asperges en aardbeien. Met deze keuze voor korte ketens dragen we bij aan het inkomen voor lokale boeren en besparen we heel wat op transport. Bij mijn visleverancier krijg ik 7% korting als ik de vis zelf kom halen. Ik combineer dit altijd met andere boodschappen die ik daar in de buurt moet doen.

Een ander aspect van de kaart dat we hebben aangepast is ons vegetarisch en vegan aanbod. Bijna 20 jaar geleden probeerden we dit al eens, maar toen was het te vroeg, mensen waren er zelf niet zo mee bezig. Nu merken we dat er steeds meer vraag naar is, zeker bij jongere mensen. Het is een manier om dat publiek nog meer aan te trekken. Concreet zullen we vier vaste vegan gerechten op de kaart zetten. We werken daarbij voor 80% met producten die we al in huis hebben voor de andere gerechten. Zo kunnen we efficiënt tewerk gaan. Ook ons aanbod vegan en lactosevrij ijs zullen we expliciet op de kaart zetten.”

 

Is het alleen de menukaart die een make-over krijgt of krijgt de drankkaart ook een update?

“Zeker. We hebben een nieuw systeem geïnstalleerd van Greenlife Pro, waardoor we ons kraantjeswater kunnen zuiveren en er zelfs bruiswater van kunnen maken. We zullen dat water presenteren in mooie herbruikbare glazen flessen. Al onze dranken schenken we uit glazen flessen. We hadden al koffie van een lokale producent, Verheyen koffie uit Deurne. En onze thee is van Pure Leaf, een Rainforest Alliance merk. We zetten ook in op biologisch afbreekbare rietjes. Ik zou graag willen dat mijn vaste leverancier met een alternatief, betaalbaar voorstel komt. De vraag ernaar is sowieso aan het stijgen, ook bij veel andere horecazaken. Bij MVO is het vaak naar die balans zoeken: aan alles mag een prijskaartje hangen, maar het moet wel haalbaar blijven. Hopelijk wordt het in de toekomst gemakkelijker en goedkoper om duurzame keuzes te maken.”

Wat staat er het komende jaar verder op jouw MVO-agenda? Wat wordt je volgende initiatief?

“Hier op het terrein staat er nog een klein oud gebouw, dat vroeger een klein cafeetje was met een Leuvense stoof. Met zo’n kleinschalig concept moet je creatiever gaan denken. De focus zou liggen op lokale, streekgebonden dranken. We gaan samenwerken met kleine brouwerijen uit de streek en met fruitsappen van boomgaarden uit de regio. We gaan er een authentieke plek van maken, waar we de mensen -en vooral de jeugd – kunnen laten zien hoe het er vroeger aan toeging. De inrichting zal simpel zijn, met net als vroeger houten banken, en geen elektronische snufjes. Echt een plek om te kunnen onthaasten. Voor de kleinschalige kaart zullen we inzetten op seizoensproducten en pure smaken. Mensen zullen er huisbereide hapjes kunnen eten, bijvoorbeeld een assortiment gerookt vlees & vis. We hebben hier zelf een rookkamer om warm en koud te roken. Op vrijdagavond kunnen we traditionele gerechten klaarmaken op de Leuvense stoof. Terug naar de essentie, met z’n allen aan een lange tafel, met simpel maar lekker eten.”

 

Wat was voor jou de meerwaarde om aan dit project deel te nemen?

“Ik wilde graag mijn visie verbreden over MVO en het idee van ‘grensverleggend ondernemen’ sprak me wel aan. Door de combinatie van de expertise van de projectpartners en de uitwisseling met de andere collega’s uit de sector leerde ik veel bij over wat er allemaal mogelijk is binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik leerde out of the box denken, doordat we in een pilootgroep zaten met allerlei zaken die een heel ander profiel of concept hadden dan de mijne. Sommige uitdagingen waar we voor staan zijn gelijkaardig, andere weer heel anders. In ieder geval kan je van iedereens aanpak wel iets leren.”

Heb je nog een ‘gouden tip’ voor andere horeca ondernemers die het MVO-avontuur willen aangaan?

“Meedoen aan een project als dit helpt om je ideeën te verruimen. Je leert van andere ondernemers en je leert het totale plaatje van MVO zien. Je krijgt inzicht in wat duurzaamheid allemaal inhoudt en wat er allemaal mogelijk is. Je wordt er echt wel door geïnspireerd. Het lijkt een drempel om eraan te beginnen, maar als je er meer over leert, blijkt al snel dat je er eigenlijk al in heel wat aspecten al mee bezig bent. Dat werkt motiverend om verder te doen!”

 

Restaurant ’t Schipke aan de Nete, Niemandshoek 12, 2270 Herenthout
www.schipkeaandenete.be

Project Details

This website uses cookies and third party services. Ok