De Montil en Hof ten As timmeren beiden aan Grensverleggend Ondernemen

  • De Montil header
De Montil en Hof ten As timmeren beiden aan Grensverleggend Ondernemen2019-07-04T21:16:48+00:00

Project Description

Gilbert Van Thillo, zaakvoerder van Hof ten As in Steenokkerzeel, en Dorien D’Hollander, medezaakvoerder van De Montil in Affligem, namen allebei deel aan het pilootproject Grensverleggend Ondernemen. Hoewel hun zaken zeer verschillend zijn, staan ze toch voor dezelfde uitdaging: hoe kunnen ze de toekomst duurzamer tegemoet gaan?

Een jaar lang ging een groep horeca ondernemers uit heel Vlaanderen aan de slag om de duurzaamheid van hun zaak onder de loep te nemen én te verbeteren. Het project liep in februari 2019 af en we delen in de komende edities van de Horeca Krant enkele verhalen van die deelnemende zaken.

Welke maatregelen hebben jullie al ingevoerd die bijdragen aan het verkleinen van jullie ecologische voetafdruk?

Dorien:“We hebben hier afgelopen jaar 466 zonnepanelen geïnstalleerd. Dat klinkt als heel wat, en dat is het ook! We zijn dan ook geen kleine zaak. Als meeting- en congrescentrum hebben we 14 vergader- en eventzalen en een auditorium. We kunnen hier tot 900 mensen tegelijk aan het eten hebben. Dat wil zeggen dat we ook veel energie verbruiken. We wilden daarom ons steentje bijdragen en zelf schone energie produceren. Het covert voor een groot deel ons verbruik. En wanneer we het zelf niet verbruiken, wordt het verkocht op het publieke net. Dat we nu zelf groene stroom kunnen opwekken, geeft ons een goed gevoel.”

Gilbert:“Ik heb ook gekozen voor een groen alternatief. Ik werk niet meer met bedrijfswagens, maar met elektrische fietsen voor enkele vaste medewerkers. De meeste mensen komen uit de streek en door een elektrische fiets krijgen ze net die boost om groener én gezonder naar het werk te komen. Eén van onze chefs woont wat verder, en heeft vorig jaar 10.000 kilometer gereden met zijn fiets! Hij is er blij mee: hij heeft zijn beweging, en tijdens het naar huis fietsen na een drukke shift kan hij even zijn hoofd leegmaken. Een win-win situatie dus.”

Is er een financieel verschil te merken door die maatregelen?

Dorien:“Ja, op vlak van elektriciteit zeker. Dit door onze zonnepanelen en ook de LED verlichting die we overal hebben geïnstalleerd. Dat zorgt toch voor een aanzienlijk lagere energiefactuur. Ook door bewuster om te gaan met ons voedsel zijn er minder overbodige aankopen die anders toch maar in de vuilnisbak terechtkomen.”

Duurzaamheid gaat natuurlijk verder dan ecologie alleen, ook een duurzame relatie met medewerkers en klanten is belangrijk. Welke rol speelt dat in jullie zaak?

Gilbert:“Een goede relatie met de medewerkers is prioritair in onze zaak. We hebben geen of weinig verloop in ons personeel. Dat is best uitzonderlijk in de horeca. Lang met hetzelfde team kunnen samenwerken schept ook vertrouwen bij de klanten. Er worden echt banden opgebouwd tussen onze medewerkers en vaste klanten. Mensen komen hier graag, en werken hier graag. Daar ben ik enorm trots op.”

Dorien:“Die betrouwbaarheid is voor ons ook heel belangrijk. Ik ben er trots op dat we als familiebedrijf al zo lang kunnen meedraaien. We bestaan dit jaar 40 jaar. Ook bij ons is er niet veel verloop in het personeel. Sommige mensen werken hier al 20 à 25 jaar.”

Wat zou de reden kunnen zijn dat er zo weinig personeelsverloop is?

Gilbert:“Het is een kwestie van respect en vertrouwen, van beide kanten. Mensen krijgen hier veel vrijheid en ook inspraak. Ik ben als werkgever flexibel, en hou me ook aan mijn woord. Zo leren mensen dat ze op je kunnen bouwen. Ik verwacht van hen dan ook hetzelfde, en dat werkt. Eerlijkheid is enorm belangrijk in mijn zaak. Flexibiliteit kost soms geld, en zorgt ervoor dat je niet altijd alle werkkrachten optimaal kan inzetten. Maar het is wel de meest menselijke manier. Dat is ook duurzaamheid: mensen houden het langer vol, iedereen blijft in de running. In tijden van stress en burn-out is een menselijke aanpak enorm belangrijk.”

Dorien, jullie actiepunt tijdens het pilootproject ging vooral over voedselverspilling tegengaan. Hoe heb je dat zoal aangepakt?

Dorien:“Als eerste hebben we een beter stockbeheer ingevoerd. We hebben gelukkig een chef die zich echt bewust is van foodcost en de kost van verspilling. Hij heeft onze stock veel beter aangepast aan het werkelijke verbruik, zodat er veel minder onnodig over is.

We houden ook statistieken bij van de overschotten die we hebben, zodat we dat kunnen bijsturen in de toekomst. Dit is niet evident, zeker niet hoe wij werken: onze activiteiten fluctueren van maand tot maand, en het is moeilijk te voorspellen. De verhoudingen zijn telkens anders omdat je met buffetten zit van soms 50 en soms 500 mensen. Er zijn dus niet echt algemene regels die we kunnen toepassen, maar we blijven leren. We houden tijdens de buffetten nu goed een oogje in het zeil en blijven niet zomaar onbeperkt alle buffetten aanvullen.

Communicatie naar klanten is ook belangrijk, en daarin moeten we soms nog de balans vinden. We mogen niet inboeten aan kwaliteit, de klant wil natuurlijk waar voor zijn geld. We merken dat er daar nog ruimte is om nog meer en beter naar onze klanten te communiceren waarom we doen wat we doen, en waarom we voedselverspilling echt willen tegengaan.”

Merk je zelf een verandering bij klanten, of in de sector zelf, als het over duurzaamheid gaat?

Dorien:“Ja. Mensen begrijpen nu meer dat we al ons afval, ook tijdens beurzen, goed willen sorteren. Ze doen actief mee, en dat is fijn. Ook hebben we dat zien veranderen bij de leveranciers. Aangezien wij in grote hoeveelheden groenten en fruit aankopen, zitten die gelukkig in bakken, zonder extra verpakking. Je merkt dat de gevoeligheid daarvoor groter is geworden.”

Zijn er nog bepaalde obstakels waar je tegenaan loopt?

Gilbert:“Goede communicatie met de medewerkers of tussen hen onderling, gaat niet altijd vanzelf. Daarom is het niet altijd makkelijk om iedereen te briefen en mee te krijgen in een groter duurzaamheidsverhaal. Sinds kort hebben we een Whatsapp groep met de kerngroep van het personeel. Dat werkt wel om de conversatie een beetje aan de gang te houden en mensen te laten meedenken. Op de werkvloer is daar vaak helaas geen tijd voor.”

Waarom is Maatschappelijk Ondernemen belangrijk voor jullie?

Dorien:“Tegenwoordig zien we het overal: het gaat niet goed met het klimaat, daar zijn voldoende bewijzen voor. Iedereen moet een steentje bijdragen, en als iedereen iets doet maakt dat toch echt het verschil. We moeten zorg dragen voor de planeet, voor onszelf en voor de toekomstige generaties. Mijn droom is om met onze zaak ooit een Green Key Label te verkrijgen. Dat vraagt een hele tijdsinvestering, maar daar zou ik echt trots op zijn.”

Wat vonden jullie de meerwaarde van jullie deelname aan het project Grensverleggend Ondernemen?

Gilbert:“Het is altijd interessant om andere horeca ondernemers te leren kennen en te luisteren naar hun verhalen, je steekt er altijd wel wat van op. Het is belangrijk om je oor te luisteren te leggen en een vinger aan de pols te houden wat er leeft in de sector. Daarnaast sprak de omschrijving ‘Grensverleggend Ondernemen’ me erg aan: iets anders doen dan andere zaken, dat zit in mijn bloed.”

Dorien:“Je krijgt meer inzicht in hoe je zelf bezig bent, waar je nog in kan verbeteren en ook wat er al goed loopt. Door samen te komen met andere horeca ondernemers, leer je veel. Ook al zijn het andere contexten waarin we werken, toch zijn er heel wat gemeenschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Door het feit dat de medewerkers ook bevraagd werden in dit project, kregen we zelf als zaakvoerders een beter idee van wat er leeft bij hen. Ze mogen altijd input geven van ons, maar dat komt er toch weinig van op de werkvloer. Door de bevraging kon iedereen anoniem suggesties geven.

Door dit project heb ik echt geleerd dat het niet alleen belangrijk is dat je iets doet, maar ook dat je erover communiceert, naar de buitenwereld en naar je eigen medewerkers. Je moet anderen betrekken om samen tot je gemeenschappelijke doel te kunnen komen. Ook mensen die er nog niet mee bezig zijn, kan je dan zo mee krijgen. Onder de medewerkers zien we ook dat een paar enthousiastelingen de rest mee kunnen trekken, en dat werkt aanstekelijk.”

Heb je nog een ‘gouden tip’ voor andere ondernemers die aan de slag willen gaan met MVO?

Gilbert:“Wees gewoon jezelf! Speel geen rolletje, je valt dan al snel door de mand. Blijf met je voeten op de grond staan. Blijf open en eerlijk naar je medewerkers toe, zo kan je op beide oren slapen.”

Dorien:“Het is belangrijk om te beseffen dat je weinig kan bereiken als je alleen werkt. Je hebt de juiste mensen en organisaties om je heen nodig om mee samen te werken. Je moet buiten de deur inspiratie opdoen, de goede praktijken van anderen leren kennen kan je weer een stap verder brengen. Het is belangrijk om, hoe klein dan ook, maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Want je zal merken: zelfs door kleine dingen te doen, zal je een grote stap vooruit zetten!”

Evenementenlocatie De Montil
Moortelstraat 8, 1790 Affligem
www.demontil.com

Restaurant Hof ten As
Perksesteenweg 37, 1820 Steenokkerzeel
www.hoftenas.be

This website uses cookies and third party services. Ok