22B kiest voor duurzame alternatieven over de hele lijn

  • Header 22B
22B kiest voor duurzame alternatieven over de hele lijn2019-05-03T17:48:00+00:00

Project Description

Ingrid De Decker, zaakvoerder van 22B, groeide als kind op in een oude diamantairswoning in de Sint-Vincentiusstraat 24 in Antwerpen. Als dertigers kwamen zij en haar man terug in de straat terecht, en startten ze er in 2008 hun horecazaak 22B in de voormalige diamantzagerij naast dat pand. Recent konden ze ook de oude diamantairswoning zelf kopen en dit jaar openden ze er, naast hun horecazaak, hun Bed & Breakfast 22B&B. Zo is de cirkel rond, en bouwen ze er stap voor stap hun duurzame onderneming verder uit.

Een jaar lang ging een groep horeca ondernemers uit heel Vlaanderen aan de slag om de duurzaamheid van hun zaak onder de loep te nemen én te verbeteren. Dit verhaal gaat over het traject dat Café Restaurant 22B in Antwerpen aflegde tijdens het pilootproject ‘Grensverleggend Ondernemen’.

Waarom zijn jullie mee in dit pilootproject gestapt, Ingrid?

“Duurzaamheid zit verweven in ons leven. We zijn er altijd mee bezig geweest en blijven steeds zoeken naar nog betere oplossingen. Het zit er bij ons ingebakken om ons steentje bij te dragen, om een verandering teweeg te kunnen brengen. Ook privé letten we op ons verbruik en maken we bewuste keuzes. Zo delen we sinds een tijdje ook een auto met mensen uit de buurt. Het is een proces van altijd blijven leren en uitproberen.”

Tegen welke obstakels om duurzaam te ondernemen liepen jullie zoal aan in jullie zaak?

“Verpakkingen van producten vormen echt een heikel punt voor ons. We bieden ook take-away voor onze maaltijden en dranken. Je zit daarbij eigenlijk altijd met wegwerpverpakkingen. Dit druist in tegen onze principes rond duurzaamheid. Het blijft een uitdaging om producten te vinden die minder of afbreekbare verpakkingen hebben. De verpakkingsindustrie heeft echt een enorme impact, en het alternatieve aanbod is momenteel nog ontoereikend. Daarnaast is het moeilijk om de juiste kennis te hebben. Wat is nu bijvoorbeeld écht het beste, als je rekening houdt met alle factoren: glazen of plastic flessen? Het is een genuanceerd verhaal.

Plastic zakjes zijn, en dat weet intussen iedereen, erg vervuilend. Wij hebben bio-afbreekbare zakjes, maar dan nog proberen we die niet te snel mee te geven. We zien ook wel dat mensen zelf meer en meer herbruikbare zakken meebrengen. Mensen krijgen bij ons korting als ze zelf een herbruikbare beker meenemen voor de warme dranken die ze meenemen. Het wegwerpdekseltje van de take-away bekers voor warme dranken is ook van plastic en vaak niet echt nodig. We geven het dus niet automatisch mee.”

Aan welke actiepunten hebben jullie gewerkt tijdens dit project?

“We hebben dat probleem van de meeneemverpakkingen aangepakt. We hebben, na veel zoeken, doosjes én sealing folie gevonden die beide bio-afbreekbaar zijn om onze maaltijden mee te verpakken. Deze zijn gemaakt van maïspulp en bestellen we in Italië. Ze mogen zowel in de microgolfoven, de oven als in de diepvries. We gebruiken het hier dus ook dagelijks in de keuken. Je kan de folie ook recycleren, en hier doen we dat. De kans bestaat natuurlijk dat het bij mensen thuis gewoon bij het restafval terecht komt. Maar we zeggen het er wel altijd even bij.

Daarnaast proberen we zoveel mogelijk voedselverspilling tegen te gaan. Sowieso rekenen we alles goed uit zodat we in de loop van de week geen overschotten hebben. Als het dan wel voorkomt, kan je er creatief mee omspringen. We verwerken restjes wel eens in nieuwe gerechten. Zo komen we soms zelfs tot geslaagde nieuwe recepten! We werken al een tijdje met de app Too Good To Go, en daar zijn we heel tevreden over. Je kan op die app de maaltijden die je over hebt verkopen aan een verlaagde prijs. Mensen kunnen het dan zelf komen ophalen, binnen een bepaalde tijd. De app is recent ook veel in de media geweest, dus we zien het gebruik ervan echt snel toenemen. Je hoeft er zelf niet veel aan te doen. Je bepaalt een vaste prijs voor de porties die je aanbiedt. De vaste prijs zorgt voor een consistentie naar de klant toe, en dat is handig. Door de app hebben heel wat nieuwe klanten ons kunnen vinden. Ze komen dan ook nog eens terug om hier iets te komen eten of drinken.”

Hoe reageren klanten op jullie initiatieven? Hoe communiceren jullie over duurzaamheid naar hen toe?

“Het is niet altijd makkelijk om duidelijk te maken dat je dingen doet vanuit duurzaamheid, en niet omdat je geen goede service wil bieden. Zo kijken mensen wel eens raar op als we liever geen plastic dekseltje geven voor op het bekertje van de warme dranken. Maar het zit ook in je vraagstelling. Ik heb gemerkt dat de vraag “lukt het zonder dekseltje?” beter werkt dan “wil je graag een dekseltje?” Je moet nadenken over hoe je je vraag stelt, en je vraag zo stellen dat mensen makkelijk “ja” kunnen zeggen op de duurzame keuze die je voorstelt. We proberen ook altijd uitleg te geven aan de klant waarom we bepaalde keuzes maken, maar ook daar moet je de balans vinden: klanten zitten niet te wachten op een lezing over duurzaamheid.

Op onze website staat er heel wat te lezen over onze keuzes voor bepaalde producten en leveranciers. In de kamers van onze B&B ligt een infomapje met meer achtergrond over onze visie en de producten die je er allemaal vindt tijdens je verblijf. Zo kunnen mensen er naar eigen believen meer over lezen, maar dringen we het niet op.”

Duurzaamheidscommunicatie is niet enkel extern nodig, maar ook intern. Hoe communiceren jullie naar jullie medewerkers toe?

“Uit de resultaten van de bevraging in het project bleek dat we nog meer naar onze medewerkers moesten communiceren over duurzaamheid en de inspanningen die we doen. We hebben daarom een workshop en een infomoment georganiseerd voor het personeel. We hebben hen attent gemaakt op dingen die ze zelf kunnen doen en hen uitgenodigd om zelf mee te denken. Maar we moeten hierop blijven inzetten, want het is niet altijd makkelijk om iedereen mee te krijgen. We proberen in ieder geval zelf altijd het goede voorbeeld te geven.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen wil ook zeggen dat je goede relaties onderhoudt met de buurt, en partnerships smeedt met andere bedrijven en organisaties. Hoe vullen jullie dat in bij 22B?

“Je merkt dat duurzaamheid veel meer gaat leven, ook bij andere bedrijven in de buurt. Er is heel wat interesse van lokale initiatieven, zoals het nabijgelegen stadslandbouwproject PAKT, om samen te werken. We werken zoveel mogelijk samen met partners uit de buurt, om transport te minimaliseren. We leveren zelf onze bestellingen met de fiets, en we bestellen sinds kort bij een verpakkingsvrije winkel. Die komen ook met de fiets leveren. Onze koffie halen we bij Caffenation, een koffiebranderij hier om de hoek. Een mooie extra: de koffie zit in bio-afbreekbare cupjes die bij het groenafval mogen. Lokaal, afbreekbaar, én superlekkere koffie.”

Het afgelopen jaar opende jullie Bed & Breakfast 22B de deuren. Trekken jullie ook daarin de duurzaamheidsgedachte door?

“Absoluut. We hebben doorheen de jaren gemerkt dat de eisen rond duurzaamheid voor gebouwen enorm toegenomen zijn. Het is de toekomst, we kunnen er niet meer omheen. In onze B&B hebben we veel gebruik gemaakt van gerecupereerde materialen. Denk maar aan de oude houten latjes uit de plafonds die we hebben herwerkt tot een bijzonder Japans kamerscherm. Ook in onze horecazaak bestaat heel wat van de inrichting uit gerecycleerde, gerecupereerde en upcycled materialen. Ambachtelijkheid staat centraal in de kamers van de B&B, en het respecteren van de eigenheid van het oude gebouw. Het authentieke van het oude herenhuis harmoniseren met duurzame en moderne oplossingen, was een mooie uitdaging. De meubels in de kamers zijn voornamelijk vintage en tweedehands. Het zijn vaak kwaliteitsvolle design meubels die lang meegaan.”

Bracht de B&B nieuwe duurzaamheidsuitdagingen voor jullie mee om rekening mee te houden?

“Zeker, we hebben heel wat nieuwe producten en leveranciers moeten zoeken: ecologisch wasmiddel en poetsproducten van Sonett, duurzame zeep & shampoo van Likami, Fairtrade handdoeken van Jules Clarysse, en biokatoenen beddengoed van het Belgische merk Kalani. Je merkt dat er ook bij de leveranciers meer en meer aandacht komt voor fairtrade en bioproducten. Je betaalt een iets hogere prijs, maar je hebt wel de garantie dat het eerlijke en kwaliteitsvolle producten zijn. En dat vindt de klant ook belangrijk.

Ook op vlak van energie en water verbruik je een stuk meer. Om dit zo duurzaam mogelijk aan te pakken, hebben we het oude herenhuis eerst grondig geïsoleerd. We hebben overal LED-verlichting geplaatst en gebruiken een eigen systeem van regenwateropvang voor het water van de toiletten. Onze gasten kunnen genieten van een lekker warme douche via onze zonnecollectoren en zonneboiler. Met een systeem van warmterecuperatie halen we de warmte zoveel mogelijk uit het afvalwater om die dan aan het aanvoerwater af te geven. Zo heb je minder energie nodig om de temperatuur van het water op peil te krijgen. Het is een relatief goedkope investering die resulteert in een hoog rendement. Het is natuurlijk ook erg belangrijk om je verbruik van water en energie goed op te volgen zodat je waar nodig ingrepen kan doen.”

Heb je nog een ‘gouden tip’ voor andere horeca ondernemers die het MVO-avontuur willen aangaan?

“We zijn met z’n allen deel van een groter systeem dat toe is aan verandering. De hele maatschappij moet zich bewuster worden en meewerken aan die verandering. Niet stilstaan bij je keuzes en je opties is dan misschien wel de makkelijkere weg. Zo is het veel makkelijker om in de groothandel producten te vinden die niet duurzaam zijn. Het levert waarschijnlijk ook meer winst op. Maar wij willen het anders doen, en alternatieven zoeken die in lijn zijn met waar we voor staan. Het is verleidelijk om met de stroom mee te gaan. Maar toch geeft het veel meer voldoening om dat niét te doen en echt maatschappelijk verantwoord te gaan ondernemen. Het is een kwestie van zorgvuldig de juiste producten en leveranciers vinden, die in lijn zijn met je eigen waarden. Zo maken we ons eigen verhaal. En daar zijn we best trots op!”

Café Restaurant 22B en Bed & Breakfast 22B&B
Sint-Vincentiusstraat 22b – 24, 2018 Antwerpen

www.22b.be & www.22bnb.be

This website uses cookies and third party services. Ok